REGULAMIN OSIEDLA „MAŁE KABATY”
ZASADY UŻYWANIA LOKALI, PORZĄDKU DOMOWEGO
I WSPÓŁŻYCIA MIESZKAŃCÓW na osiedlu zlokalizowanym
w Warszawie przy ulicy Stryjeńskich 10
SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ „MAŁE KABATY”
I. Postanowienia ogólne.
- Członek uzyskujący spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub użytkowego, właściciel, najemca lub użytkownik lokalu wyodrębnionego korzysta z tego lokalu na zasadach określonych w Ustawie Prawo Spółdzielcze, statucie Spółdzielni i niniejszym regulaminie oraz w oparciu o szczegółowe przepisy, wydane na ich podstawie.
- Budynki, ich otoczenie oraz wszelkie urządzenia, będące własnością Spółdzielni są dobrem wszystkich członków Spółdzielni i winni oni dbać o ich utrzymanie w należytym stanie technicznym, sanitarnym i estetycznym.
- Niniejsze zasady określają obowiązki Spółdzielni, członków Spółdzielni oraz innych użytkowników lokali na Osiedlu. .
- Spółdzielnia jest odpowiedzialna za wszystkie szkody wyrządzone właścicielom i użytkownikom lokali przez osoby fizyczne i prawne działające na zlecenie Spółdzielni bądź w Jej imieniu.
- Członek Spółdzielni, właściciel najemca lub użytkownik lokalu jest zobowiązany do naprawienia wszystkich szkód wyrządzonych Spółdzielni osobiście lub przez osoby, których prawa w stosunkach ze Spółdzielnią reprezentuje.
- Koszty działalności eksploatacyjnej pokrywane są przez użytkowników lokali poprzez wnoszenie comiesięcznych opłat eksploatacyjnych do 10 każdego miesiąca. Jako datę zapłaty przyjmuje się datę wpływu środków na rachunek Spółdzielni.
II. Obowiązki i uprawnienia Spółdzielni.
Obowiązki Spółdzielni
- Obowiązki Spółdzielni w zakresie eksploatacji zasobów mieszkaniowych realizowane są przez odpowiednie służby Spółdzielni oraz przez zatrudnionych podwykonawców i dostawców usług w ścisłej współpracy z właściwymi organami samorządowymi i Zarządem Spółdzielni.
- Spółdzielnia jest zobowiązana do niezwłocznego usuwania awarii.
- W zakresie działalności eksploatacyjnej Spółdzielnia ma następujące obowiązki:
- Przekazywanie i odbiór lokali
- Przeglądy okresowe instalacji: gazowej, wentylacyjnej, elektrycznej i odgromowej
- Naprawa przewodów poszczególnych instalacji przechodzących przez lokal i znajdujących się w lokalu, w tym : przewodów instalacji gazowej do zaworu odcinającego włącznie, przewodów sztywnych instalacji wodociągowej do zaworów odcinających lub baterii naściennych, przewodów pionowych instalacji kanalizacyjnej do trójnika pionu kanalizacyjnego włącznie, przewodów instalacji elektrycznej do bezpieczników głównych w lokalu , instalacji centralnego ogrzewania, napraw polegających na usunięciu szkód powstałych wewnątrz lokali w wyniku zaistnienia awarii, za które odpowiada Spółdzielnia (np. usunięcie zacieków powstałych na skutek rozszczelnienia się instalacji, nieszczelności dachu), naprawy liczników pomiarowych oprócz gazowych i energetycznych. W przypadku dokonania samowolnych przeróbek lub dewastacji instalacji koszty naprawy ponosi użytkownik lokalu.
- Utrzymanie we właściwym stanie technicznym instalacji i urządzeń wewnątrz budynku, zapewniając w szczególności: dostawę ciepłej i zimnej wody oraz odbiór ścieków, dostawę energii elektrycznej do bezpieczników lokalowych, dostawę gazu do zaworu odcinającego przed gazomierzem, dostarczanie w sezonie grzewczym ciepła (c.o.) umożliwiającego na utrzymanie we wszystkich pomieszczeniach budynku temperatury zgodnie z obowiązującymi normami, stałe funkcjonowanie dźwigów, bram garażowych;
- Utrzymanie we właściwym stanie eksploatacyjnym budynku a w szczególności w odniesieniu do pomieszczeń przeznaczonych do wspólnego użytkowania: czystości, zapewnienie właściwego oświetlenia, zapewnienie stałej konserwacji i napraw elementów budowlanych w tym wentylacji, urządzeń technicznych i ppoż. w budynku, instalacji wspólnych, ze szczególnym uwzględnieniem dachów;
- Zapewnienie systematycznego wywozu śmieci;
- Wyposażenie domów w informacje porządkowe i administracyjne ze szczególnym uwzględnieniem informacji o numerach alarmowych oraz miejscach i numerach telefonów, pod którymi można zgłaszać awarie;
- Powiadamianie o bieżących wydarzeniach istotnych dla mieszkańców (o zaistniałych awariach i terminach ich usunięcia, przeglądach bieżących oraz Walnym Zgromadzeniu Spółdzielni, itp.).
- Utrzymanie estetyki budynku i jego otoczenia, zapewnienie utrzymania właściwego stanu sanitarno-porządkowego i technicznego placów zabaw, piaskownic, śmietników, terenów zielonych itd., dbałość o bezpieczeństwo, między innymi poprzez usuwanie śniegu i lodu z powierzchni chodników, ciągów pieszych i pieszo jezdnych oraz dojść do budynków, klatek schodowych i lokali użytkowych.
Uprawnienia Spółdzielni.
- Spółdzielnia ma prawo odmówić wykonania naprawy lub usługi na rzecz użytkownika lokalu, który ma istotne zaległości czynszowe (jeden miesiąc) lub inne zobowiązania wobec Spółdzielni w przypadku, gdy jej niewykonanie nie zagraża substancji mieszkaniowej lub dobru osób trzecich.
- W przypadku awarii zagrażającej zdrowiu lub życiu mieszkańców lub powodującej straty materialne znacznych rozmiarów, gdy niemożliwe jest ustalenie miejsca pobytu użytkownika lub opiekuna lokalu i nawiązanie z nim kontaktu Spółdzielnia ma prawo dokonać komisyjnego wejścia do lokalu (piwnicy, pomieszczenia gospodarczego, garażu) w celu usunięcia awarii. W komisji uczestniczy przedstawiciel Spółdzielni i służb ochrony. W takim przypadku Spółdzielnia jest zobowiązana do zabezpieczenia lokalu i ponosi pełną odpowiedzialność za lokal i jego wyposażenie do czasu przybycia użytkownika (opiekuna).
- Spółdzielnia nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenia i zniszczenia dodatkowego wyposażenia w przypadku konieczności wykonania napraw należących do obowiązków Spółdzielni jeżeli nie został zapewniony dostęp do urządzeń (instalacji) lub gdy członek Spółdzielni wykonał przebudowę bez uzyskania pisemnej zgody Spółdzielni.
- W przypadku stwierdzenia dewastacji lokalu lub wystąpienia stanu sanitarnego zagrażającego współmieszkańcom, Spółdzielnia ma prawo wezwać użytkownika lokalu do przeprowadzenia remontu lub dezynfekcji. W stosunku do członka, który nie wykona niezbędnego remontu lub dezynfekcji zostaną wyciągnięte konsekwencje przewidziane w statucie.
III. Obowiązki i uprawnienia użytkowników lokali.
Obowiązki użytkowników lokali
- Użytkownik lokalu jest zobowiązany do:
- użytkowania lokalu zgodnie z jego przeznaczeniem;
- utrzymywania zajmowanego lokalu wraz z należącymi do niego pomieszczeniami (piwnica, pomieszczenie gospodarcze) we właściwym stanie sanitarnym i technicznym;
- terminowego wnoszenia opłat czynszowych za używanie lokalu oraz opłat za usługi odpłatne, wykonywane przez Spółdzielnię na Jego zlecenie. Od nie wpłaconych w terminie należności Spółdzielnia może pobierać odsetki ustawowe. W przypadku trzykrotnego bezskutecznego wezwania podejmowane będą działania przewidziane Statutem oraz kroki na drodze prawnej celem uzyskania tytułu egzekucyjnego.
- niezwłocznego zgłaszania do Spółdzielni (a po godzinach pracy administracji Spółdzielni do osób dozoru) awarii w lokalu lub usterek w budynku;
- dokonywania napraw wewnątrz lokalu, a nie należących do obowiązków Spółdzielni zwłaszcza:
- naprawy i wymiany odcinków przewodów kanalizacyjnych od urządzeń do trójnika pionu kanalizacyjnego;
- konserwacji, napraw i wymian wszystkich urządzeń sanitarnych i technicznych (baterii, wanien, kuchni, zlewozmywaków, grzejników itd.), w celu zapobieżenia ryzyku zalania (uszkodzenia) substancji budynku;
- przepychania przewodów kanalizacyjnych od urządzeń sanitarnych do pionów zbiorczych;
- naprawy i wymiany instalacji elektrycznej od bezpieczników głównych w lokalu, w celu zapobieżenia ryzyka porażenia i pożaru ;
- konserwacje, naprawy i wymiany wszystkich elementów, nie stanowiących pierwotnego wyposażenia lokalu.
- likwidacji zniszczeń powstałych z jego winy oraz w związku z niewykonaniem lub nieprawidłowym wykonaniem ciążących na nim obowiązków;
- udostępniania lokalu, piwnicy ew. zajmowanego pomieszczenia gospodarczego upoważnionym przez Spółdzielnię pracownikom w celu usunięcia awarii, dokonania przeglądów okresowych lub wykonania napraw i remontów należących do obowiązków Spółdzielni albo przeprowadzenia dezynfekcji, dezynsekcji lub deratyzacji;
- uzyskania zgody Spółdzielni przed wykonaniem wszelkich przebudów w lokalu lub zmian konstrukcyjnych, powodujących zmiany w jego układzie funkcjonalnym, jak również zmian w instalacjach sanitarnych i elektrycznych, które mogą być dokonywane przy zachowaniu wymogów Prawa Budowlanego;
- zapewnienia możliwości dostępu do wszelkich instalacji technicznych w lokalu, w którym dokonywana jest adaptacja i przeróbki;
- uzyskania zgody Spółdzielni przy zakładaniu anten satelitarnych, CB i innych np. szyldów, reklam oraz dokonywanie wszelkich przeróbek na zewnątrz lokalu (instalowanie rolet i krat w oknach, przegradzanie korytarzy, montaż zadaszenia i obudów balkonów, loggii itp.).
- użytkowania pomieszczeń wspólnych tj. klatek schodowych, wind, garaży, terenów zielonych zgodnie z ich przeznaczeniem i poszanowaniem zasad współżycia społecznego.
- Ze względu na dobro mieszkańców, troskę o mienie spółdzielcze i stan sanitarny budynku użytkownik lokalu winien udostępnić użytkowany przez siebie lokal, piwnicę ew. pomieszczenie gospodarcze lub garaż komisji, w celu skontrolowania stanu technicznego urządzeń i ogólnego stanu w/w pomieszczeń.
- Użytkownik lokalu jest zobowiązany pozostawić w Spółdzielni lub służbom dozoru telefon kontaktowy lub telefon osoby opiekującej się mieszkaniem ew. garażem celem kontaktu w nagłych wypadkach.
- Wszelkie adaptacje i zabudowy klatek schodowych wymagają uzyskania zgody Spółdzielni.
- W przypadku nie udostępnienia lokalu przez użytkownika w celu wykonania w nim niezbędnych napraw i przeglądów, użytkownik ma obowiązek ich przeprowadzenia na koszt własny i we własnym zakresie, ponosząc odpowiedzialność za powstałe z tego tytułu szkody.
Uprawnienia użytkowników lokali
Użytkownik lokalu uprawniony jest do:
- Wykonywania w lokalu mieszkalnym pracy zawodowej, która nie jest uciążliwa dla mieszkańców budynku i nie stanowi zagrożenia bezpieczeństwa oraz stanu sanitarnego lokalu i budynku.
- Wykonania dodatkowego wyposażania lokalu np.: położenia parkietu z wykonaniem niezbędnej izolacji dźwiękochłonnej, montażu mebli wbudowanych, założenia zmywalnych okładzin ściennych lub montażu boazerii drewnianych, zmiany wykładzin podłogowych itd. Przy wprowadzaniu jakichkolwiek zmian w lokalu należy zapewnić możliwość dostępu do wszelkich instalacji technicznych w mieszkaniu.
- Członek ma prawo do korzystania z usług odpłatnych, wykonywanych na jego zlecenie przez administrację osiedla lub inne podmioty gospodarcze, które świadczą usługi na rzecz osiedla.
- Mieszkańcy zajmujący lokale na parterach budynków mogą, po uzyskaniu zgody Spółdzielni, zakładać ogródki przydomowe. W ogródkach mogą być sadzone wyłącznie rośliny ozdobne i drzewa o formach karłowatych płytko ukorzenionych. Nieprzestrzeganie powyższych zasad może spowodować zmianę zagospodarowania terenu na koszt użytkownika oraz obciążenie kosztami napraw izolacji wodnej spowodowanych uszkodzeniami wynikającymi z systemu korzeniowego zasadzonych roślin.
- Wykonywanie ogrodzeń przylegających do lokali ogródków dozwolone jest jedynie pod warunkiem zachowania formy tego ogrodzenia ustalonej przez Radę Osiedla i Spółdzielnię.
IV. Obejmowanie i zwalnianie lokali
- Spółdzielnia jest zobowiązana do:
- przekazania użytkownikowi lokalu w stanie zgodnym z dokumentacją techniczną. W przypadku gdy przyszły użytkownik zrezygnował z części wyposażenia normatywnego lokalu wówczas lokal jest przekazywany w stanie uwzględniającym w/w zmiany.
- przekazanie (odbiór) lokalu następuje po sporządzeniu protokołu przyjęcia (zdania) lokalu przez przyszłego (dotychczasowego) użytkownika i upoważnionego przedstawiciela Spółdzielni. Wzory protokołów, zawierających w szczególności opis stanu technicznego, zmian wprowadzonych przez użytkownika w okresie użytkowania lokalu i jego ponadnormatywnego wyposażenia, określa Zarząd Spółdzielni.
- Lokal mieszkalny członek obejmuje na podstawie dokumentu potwierdzającego jego prawa do przedmiotowego lokalu, wydanego przez Zarząd Spółdzielni.
- Lokal użytkowy, do którego członek posiada spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego, członek obejmuje po otrzymaniu z Zarządu Spółdzielni potwierdzenia tego prawa.
- W każdym z wymienionych przypadków przed objęciem lokalu członek jest zobowiązany do złożenia wymaganych prawem oświadczeń i wniesienia wymaganych opłat
- Opłaty eksploatacyjne są wymagane od daty postawienia lokalu do dyspozycji członka. W szczególnych wypadkach Zarząd może ustalić późniejszy termin, od którego członek winien wnosić stosowne opłaty.
- W przypadku zwalniania przez członka lokalu w wyniku wzajemnej zamiany, strony dokonujące zamiany składają stosowne oświadczenie o przekazaniu lokalu, w którym członek obejmujący lokal oświadcza, że przyjmuje lokal w stanie w jakim się znajduje i przejmuje wszystkie prawa i obowiązki z tego tytułu wynikające. Wzór oświadczenia ustali Zarząd Spółdzielni.
- W przypadku zwalniania lokalu, wykorzystywanych innych pomieszczeń lub użytkowania części elementów ścian (elewacji) przez członka, najemcę lub użytkownika jest on zobowiązany do przekazania tych elementów budowlanych w stanie nie gorszym niż w momencie jego objęcia. W innym przypadku osoba ta zobowiązana jest do przywrócenia właściwego stanu lub pokrycia kosztów przywrócenia.
- Remonty mające na celu doprowadzenie do stanu opisanego w ustępie poprzedzającym, mogą być przeprowadzone przez Spółdzielnię na koszt tej osoby (członka).
- W przypadku zwalniania mieszkania własnościowego koszty remontu pomniejszają wysokość zwracanej członkowi równowartości spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.
- W przypadku, gdy w lokalu znajduje się wyposażenie ponadnormatywne, wykonane przez Spółdzielnię, którego koszt nie był uwzględniony w kosztach lokalu, członkowi zwraca się koszty w/w wyposażenia według, cen bieżących, pomniejszone o koszty jego zużycia.
- W przypadku wyposażenia dodatkowego, wykonanego przez członka Spółdzielnia może uznać w/w wyposażenie za przydatne i wówczas zwrócić członkowi koszt tego wyposażenia, ustalany analogicznie jak w ustępie poprzedzającym lub też żądać od członka przywrócenia stanu pierwotnego lokalu. Gdyby członek w terminie dwóch tygodni nie przywrócił stanu pierwotnego lokalu, wówczas Spółdzielnia może przywrócić stan pierwotny lokalu na koszt członka zwalniającego lokal.
V. Opłaty eksploatacyjne za użytkowanie lokali.
- Szczegółowe zasady rozliczeń kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i ustalania opłat za użytkowanie lokali określa uchwała Rady Nadzorczej Spółdzielni.
- Wysokość opłat zatwierdza uchwała Rady Nadzorczej Spółdzielni na wniosek Zarządu.
VI. Przepisy porządkowe.
- Za szkody wyrządzone przez dzieci odpowiadają rodzice lub ich prawni opiekunowie. Rodzice i opiekunowie prawni są również odpowiedzialni za stosowne i kulturalne zachowanie się dzieci na placu zabaw, patio i pozostałych terenach osiedla.
- Za szkody wyrządzone przez zwierzęta odpowiadają ich właściciele.
- Dla zachowania bezpieczeństwa, porządku i spokoju oraz estetycznego wyglądu budynku zakazane jest przede wszystkim:
- przechowywanie w piwnicach, na korytarzach, klatkach schodowych i w pomieszczeniach gospodarczych (schowkach) materiałów łatwopalnych i innych stanowiących zagrożenie dla innych mieszkańców lub użytkowników;
- składowanie i przechowywanie na korytarzach i klatkach schodowych sprzętów i rzeczy ruchomych;
- używanie maszyn i urządzeń technicznych zakłócających spokój mieszkańcom oraz powodujących zakłócenia sygnałów RTV i występowania spadków napięć inst. elektrycznej.
- zakłócanie spokoju, szczególnie w czasie obowiązywania ciszy nocnej od godz. 22°° do godz. 6°°;
- wszelkiego rodzaju odkurzanie i oczyszczanie przedmiotów na balkonach, loggiach, korytarzach, klatkach schodowych i na zewnątrz okien;
- ustawianie skrzynek i doniczek do kwiatów bez należytego zabezpieczenia przed wypadnięciem i zalewanie wodą zewnętrznych ścian budynku oraz niżej położonych balkonów;
- przechowywanie na balkonach i loggiach przedmiotów szpecących wygląd estetyczny budynku;
- wywieszanie ogłoszeń oraz umieszczanie napisów i rysunków na ścianach, drzwiach i w windach;
- zaśmiecanie terenu oraz pozostawianie śmieci na klatkach schodowych, garażach oraz w otoczeniu budynku z wyjątkiem miejsc do tego przeznaczonych;
- palenie tytoniu w windach, na klatkach schodowych i w garażach;
- składanie do pomieszczeń śmietnikowych materiałów, substancji i odpadów żrących cuchnących lub stanowiących inne zagrożenie dla ludzi i środowiska naturalnego;
- dopuszczanie przez właścicieli zwierząt domowych do zakłócania przez nie spokoju innym mieszkańcom oraz do zanieczyszczania przez nie wind, korytarzy, klatek schodowych i bezpośredniego otoczenia budynku w tym wewnętrznego dziedzińca. Właściciel zwierząt jest zobowiązany do usuwania zanieczyszczeń i szkód spowodowanych przez jego zwierzęta;
- wyprowadzanie zwierząt na tereny zabaw dla dzieci oraz wewnętrznego dziedzińca;
- hodowli zwierząt użytkowych lub niebezpiecznych;
- niszczenie i dewastowanie pomieszczeń i urządzeń wspólnie użytkowanych;
- malowanie na nietypowe kolory okien, drzwi wejściowych, balkonów i loggii;
- wjazd na teren osiedla osób nieuprawnionych.
- pozostawianie w garażu podziemnym urządzeń zasilanych z gniazdek elektrycznych 230V bez nadzoru osoby dorosłej.
- prowadzenie prac hałaśliwych w dni świąteczne oraz ustawowo wolne od pracy.
- prowadzenie prac hałaśliwych w dni powszednie w godzinach od 21 do 8.
- Na ulicach wewnątrzosiedlowych zabrania się:
- ruchu pojazdów ciężarowych z wyjątkiem zaopatrzenia, przeprowadzek i wykonywania prac remontowych
- postoju pojazdów z włączonym silnikiem;
- postoju pojazdów w miejscach nie wyznaczonych
- używania sygnałów dźwiękowych;
- przekraczania prędkości 20 km/godz.;
- zatrzymywania samochodów i innych pojazdów mechanicznych w bezpośrednim otoczeniu budynków mieszkalnych, na trawnikach, chodnikach i w innych miejscach do tego nie przeznaczonych a w szczególności na ciągach pieszych, lub w sposób utrudniający dostęp pieszym bądź służbom do budynków lub innych urządzeń Spółdzielni, dzieciom do placów zabaw itp.
- Kierujący pojazdami winni na ulicach wewnątrzosiedlowych zachować szczególną ostrożność oraz przestrzegać bezwzględnego pierwszeństwa ruchu pieszych.
- Kierujący pojazdami są zobowiązani do respektowania znaków drogowych oraz innych informacji znajdujących się na osiedlu.
- Pojazdy nie przestrzegające zasad ruchu drogowego oraz postanowień niniejszego regulaminu mogą być unieruchomione poprzez zakładanie blokad na koła przez straż miejską oraz służby dozoru świadczące usługi na danym osiedlu lub oklejane specjalnymi etykietami trudno usuwalnymi.
VII. Postanowienia końcowe
- Uwagi, życzenia i skargi mieszkańców na niewłaściwą pracę administracji osiedla oraz nieprzestrzegania postanowień niniejszych zasad można zgłaszać do Zarządu Spółdzielni i Rady Nadzorczej.
- Spółdzielnia nie ponosi odpowiedzialności za kradzież mienia przechowywanego w komórkach lokatorskich, i innych pomieszczeniach ogólnego użytku. Dochodzenie odszkodowania z tytułu kradzieży i zniszczenia ruchomości w lokalach i innych pomieszczeniach, zajmowanych przez użytkowników lokali, należy do poszkodowanych.
- Wobec osób rażąco lub uporczywie naruszających postanowienia niniejszych przepisów stosowane będą sankcje przewidziane w statucie Spółdzielni oraz innych przepisach prawnych, włącznie z obciążeniem finansowym równoważnym kosztom usunięcia szkód.
- Regulamin niniejszy został uchwalony przez Radę Nadzorczą w dniu 22 marca 2017 roku i wchodzi w życie po jego ogłoszeniu nie później jednak niż w ciągu 14 dni od daty jego uchwalenia.